Ny visuell profil + en spennende designprosess; resultatet ble «spot on»!

Published by Forus Areal on

Hvordan lage en unik og gjenkjennelig visuell identitet med hele Forus som inspirasjon? Hvordan skape en logo som kan bygge en sterk merkevare basert på en tydelig bestilling fra et eiendomsselskap? – En designprosess som tar et dypdykk i organisasjonen.

– Vi ønsket oss en unik og gjenkjennelig visuell identitet for å kunne bygge merkevaren Forus Areal på en måte som henger sammen med våre utviklingsmål, fokusområder og filosofi, seier Kjetil Haver, daglig leder i Forus Areal.

Forus Areal, en av regionens største eiendomsaktører, vil først og fremst konsentrere sin virksomhet på Forus innen segmentet lager, verksted og kombinasjonsbygg.

 – Det ligger i selskapsnavnet Forus Areal, at vi først og fremst ønsker å konsentrere oss om Forus-området. Det er utelukkende derfor vi valgte Forus Areal som selskapsnavn. En av våre klare målsettinger er å spisse porteføljen til å være på Forus.

Med aktiv forvaltning av eksisterende eiendomsmasse, oppføring av bygg på tomtene, samt nye kjøp har vi ambisjoner om å vokse. Med verdiene solid, ambisiøs og ansvarlig sterkt forankret i selskapet, gjør vi det på en måte vi kan stå for. Vi har laget en grundig strategi med en solid filosofi, og da trenger vi god visuell profil, der alt henger sammen med alt, for å kunne bygge en sterk merkevare for fremtiden.

Vi spurte designeren, Magdalena Sloniec om hvordan hun tok fatt på oppgaven om å lage den visuelle profilen.

– Jeg tok først utgangspunkt i bestillingen og beskrivelse fra Kjetil Haver. De hadde laget en tydelig og god brief som beskrev selskapets filosofi, utviklingsmål og verdier. Det var en tydelig målsetting at Forus var satsingsområdet, også lå det allerede i navnet. I tillegg til brif fra dem, begynte jeg å fokusere på navnet, Forus Areal. Det var “areal” i navnet som først fikk min oppmerksomhet. Hvordan visualisere området, lokalene og rommene? Å bruke kvadrat og rektangel for å visualisere areal, ble for meg for enkelt, for repeterende og oppbrukt. Deretter rettet jeg fokus over til Forus, som er første del av navnet. Var det noe der å bruke kreativt? Jeg leste litt om historien til Forus, og gjorde meg kjent med å se på kartet. Da jeg oppdaget at kartet over Forus hadde en ganske karakteristisk form, begynte jeg å tegne og forenkle det. Da ble alt ganske klart for meg, og slik ble symbolet i logoen til. Den står seg godt til selskapet synes jeg. Videre kan vi «leke» med dette symbolet som et grafisk element. Vi bruker det ofte, sist som juleelementer til symbolet. Slik skapte vi en egen visuell identitet med juletema, forteller grafisk designer, Magdalena Sloniec.

Haver er fornøyd med resultatet og forteller at – «spot on», var de ansattes tilbakemeldinger på forslaget når det første gang ble presentert. – Vi synes logoen er både ambisiøs og solid, det er spot on, da det er to av våre verdier i selskapet. Videre gjenspeiler den hvem vi er og hva vi gjør vi er på kreativ og leken måte, noe vi ønsker å assosiere oss med.

Categories: Aktuelt

Login

Register

terms & conditions